Programma Yoga voor Mantelzorgers – Self-care Yoga

Yoga Self-care programma

Programma voor ieder die beter voor zichzelf wil zorgen, onder andere mantelzorgers, hulpverleners en mensen die werken in de zorg. Dit programma bestaat uit 7 workshops. Je kunt deelnemen aan het totaalprogramma of aan afzonderlijke modules.

Wat brengt dit programma jou

Het Yoga Self-Care programma is bedoeld om weer in je kracht te komen. Je biedt jezelf ondersteuning, ontspanning en bewustwording. De yoga, ademhalingsoefeningen, meditaties en ontspanningsoefening helpen je om op een gezonde manier te geven en te ontvangen. Hierdoor neemt je energieniveau, je zelfvertrouwen en zelfwaardering toe. Basis daarbij is dat je jouw plek inneemt. Daarnaast wordt er uitgewisseld over specifieke thema’s. Er zit helende kracht in vertellen en luisteren, zonder oordeel of mening.

De yoga in dit programma, komt uit het werkboek Yoga ondersteunt in zorgen voor jezelf en de ander’, speciaal hiervoor samengesteld. De Kundalini Yoga technieken zoals geleerd door Yogi Bhajan® zijn zorgvuldig uitgekozen. Gedurende de zeven weken van het programma komen zo alle thema’s aan bod, om je op alle niveaus te ondersteunen. Door het programma krijg je inzicht in waar je tegen aanloopt in het dagelijks leven. Je leert wat je kunt doen om hier een weg in te vinden of als dat gewenst is hier verandering in aan te brengen. Naast het uitoefenen van de yoga wissel je ervaringen uit met anderen. Je deelt met elkaar en leert van elkaar, waardoor je ervaart dat je niet alleen staat.

“Het besef en de voldoening te merken dat ik het nog niet zo slecht doe.”

Yoga voor meer ontspanning, bewustwording en ondersteuning in het zorgen voor jezelf en de ander

Het maakt niet uit in welke leeftijdsfase je verkeert of welke bewegingsmogelijkheden je hebt, je kunt jezelf altijd ondersteunen door middel van yoga. Als je in je leven vastzit in een patroon kan yoga je helpen onderzoeken en ontdekken wat je daarmee wilt. Een ademhalingsoefening kan ervoor zorgen dat je rustiger wordt en meer bij jezelf komt. Door het zingen van mantra’s geef je je gedachten richting, waardoor het rustiger wordt in je hoofd. Daarnaast gebruik je je ademhaling beter. Als je een kriya – oefeningen met een specifieke uitwerking – beoefent, geeft dat meer flexibiliteit, inzicht in de systemen in je lichaam en bewustwording van je emoties. Door meditaties leer je dat jouw gedachten niet je leven bepalen maar dat jij jouw gedachtestroom een richting kunt geven en voorbij kunt laten gaan.

Een Yogaprogramma specifiek voor alle mensen die ondersteuning zoeken, waaronder mantelzorgers én hulpverleners

Het Yoga Self-care programma is bedoeld voor ieder die door middel van yoga en meditatie zichzelf wil ondersteunen. Het geeft meer inzicht in begrijpen wie je bent en wat je thema’s zijn in het zorgen. Het helpt ontdekken wat je nodig hebt om jezelf te ondersteunen. Je leert je grenzen beter kennen en meer jezelf te zijn. Je wordt je bewust dat je een keuze kunt maken in de manier waarop je met levenssituaties omgaat. Er ontstaat meer acceptatie voor jezelf, je situatie en de wereld om je heen. Het programma helpt je lichamelijk en geestelijk flexibeler te worden, meer te ontspannen en je prettiger te voelen.

“Regelmatig even gas terugnemen, even afhaken al is het maar even.”

Van jong tot op zeer hoge leeftijd

Dit programma is samengesteld voor een brede leeftijdsgroep en kan zowel door jonge mensen als door mensen op hoge leeftijd gevolgd worden. De yogalessen worden aangeboden voor beoefening op de mat – volgens Yogi Bhajan® Daarnaast vind je de Yoga op de Stoel variant. In de midden kolom wordt extra informatie gegeven en uitleg over aanpassingen van de oefeningen. Bij elke oefening staan verschillende tijden aangegeven. Voor mensen die jonger en in optimale conditie zijn, gelden de volledige tijden. Bij Yoga op de Stoel, gericht op mensen die ouder zijn, beperkingen kennen of gezondheids- en/of beweegcondities hebben, staan gereduceerde tijden in de juiste verhouding aangegeven.

Wij geven beiden al jaren yoga en zijn beiden mantelzorger geweest. We hebben uit eigen ervaring ontdekt hoe ondersteunend yoga is wanneer je langdurig over je grens gaat. In onze yogagroepen geven mantelzorgers aan dat zij enorme steun ervaren door het beoefenen van yoga. Voor de samenstelling van dit programma informatie ingewonnen en ervaringen opgedaan bij verschillende groepen mensen die op welke manier dan ook de zorg voor anderen primair stellen.

Data: woe 20 en 27 oktober, 3, 10, 17 en 24 november, de afsluiting is op 1 december. Tijd: van 13.30-15.45 uur; de eerste en laatste bijeenkomst zijn 15 minuten langer. Locatie: Borne en Enschede; indien noodzakelijk door Corona maatregelen: Online via Zoom. Andere data: Neem voor overleg contact op.

Wij wensen ieder met het Yoga Self-care programma een lichter levenspad.

Ivonne Wopereis en Monique Siahaya ~ Amrit Kriya

Scroll Up